2025-04-14 17:30:39

Dani medijske pismenosti u 6. a

S pametnim pomoćnicima u digitalnoj zamci

I ove su se godine učenici 6. a s predmetnom učiteljicom Marinom Burđelez pridružili nacionalnom projektu promicanja medijske pismenosti koji se održava 7. – 13. travnja.

Pomoćnici koje pokreće umjetna inteligencija (kraće UI pomoćnici) postali su sveprisutni u svakodnevnom životi zbog svoje sposobnosti olakšavanja svakodnevnih zadataka. 

Učenici ih koriste jer im oni mogu pomoći u pronalaženju informacija, provođenju istraživanja, prevođenju, stvaranju sažetaka, izrade projektnog plana…

Učenici UI alate često koriste površno kako bi što prije i lakše umjesto njih riješili zadatak. Pri tome zanemaruju nedostatke i vlastitu odgovornost pri korištenju UI pomoćnika.

„Kritičko vrednovanje umjetne inteligencije uključuje procjenu njezinih prednosti, nedostataka, etičkih povezanosti i potencijalnih rizika…“

(UI pomoćnici i kritičko vrednovanje, Umjetna inteligencija u obrazovanju)

Na radionici  „S pametnim pomoćnicima u digitalnoj zamci“ učenici su razvijali kritičko vrednovanje umjetne inteligencije razmišljajući o  njezinoj pouzdanosti, transparentnosti, privatnosti podataka, etičnosti, sigurnosti te društvenim i ekonomskim utjecajima.

Proveli smo kratku digitalnu anketu o navikama korištenja umjetne inteligencije čiji su rezultati bili polazišna točka  za osmišljavanje aktivnosti kojima bismo potaknuli kritičko vrednovanje UI pomoćnika.

https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?AnalyzerToken=9Gt4g7DzgL5aPidXZFxMvwIXB00EGZEd&id=FvJamzTGgEurAgyaPQKQkSkP3tZ6pr1MpE4pc3k2bjFUMVFGMFQ1OVZXMFFMUk9FNEEzODRGTlE1NS4u

Podijeljeni u 4 grupe učenici su u prvoj aktivnosti uz pomoć UI pomoćnika tražili odgovor na postavljeno pitanje. U drugoj su aktivnosti pomoću UI pomoćnika specijaliziranih za matematičke zadatke izradili  kratku provjeru znanja. Treća aktivnost bila je namijenjena stvaranju priče prema zadanim smjernicama, a četvrta generiranju fotografije kao naslovnice priče. Za svaku su aktivnost učenici koristili drugi alat. Uspoređujući dobivene rezultate učenici su zaključili da trebaju biti svjesni mogućih pogrešaka u odgovorima, da UI dalje koristi podatke koje su prikupili u radu s nama, da je važno kakvu naredbu zadajemo. Najviše su se iznenadili pričama i generiranim fotografijama koje su bile vrlo slične, s prepoznatljivim stilom, sličnim riječima, likovima i fabulom.  Zaključuju  kako UI pomoćnici rade protiv kreativnosti i stvaralaštva i da nisu jednako uspješni u rješavanju različitih zadataka.

Radionica je osmišljena uz pomoć priručnika za učitelje „Umjetna inteligencija u obrazovanju“ koji je dostupan na mrežnim stranicama Medijske pismenosti.

 

 

 

 

 

 


Osnovna škola "Vladimir Nazor" Ploče