« Rujan 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Dani medijske pismenosti u 6. a
S pametnim pomoćnicima u digitalnoj zamci
I ove su se godine učenici 6. a s predmetnom učiteljicom Marinom Burđelez pridružili nacionalnom projektu promicanja medijske pismenosti koji se održava 7. – 13. travnja.
Pomoćnici koje pokreće umjetna inteligencija (kraće UI pomoćnici) postali su sveprisutni u svakodnevnom životi zbog svoje sposobnosti olakšavanja svakodnevnih zadataka.
Učenici ih koriste jer im oni mogu pomoći u pronalaženju informacija, provođenju istraživanja, prevođenju, stvaranju sažetaka, izrade projektnog plana…
Učenici UI alate često koriste površno kako bi što prije i lakše umjesto njih riješili zadatak. Pri tome zanemaruju nedostatke i vlastitu odgovornost pri korištenju UI pomoćnika.
„Kritičko vrednovanje umjetne inteligencije uključuje procjenu njezinih prednosti, nedostataka, etičkih povezanosti i potencijalnih rizika…“
(UI pomoćnici i kritičko vrednovanje, Umjetna inteligencija u obrazovanju)
Na radionici „S pametnim pomoćnicima u digitalnoj zamci“ učenici su razvijali kritičko vrednovanje umjetne inteligencije razmišljajući o njezinoj pouzdanosti, transparentnosti, privatnosti podataka, etičnosti, sigurnosti te društvenim i ekonomskim utjecajima.
Proveli smo kratku digitalnu anketu o navikama korištenja umjetne inteligencije čiji su rezultati bili polazišna točka za osmišljavanje aktivnosti kojima bismo potaknuli kritičko vrednovanje UI pomoćnika.
Podijeljeni u 4 grupe učenici su u prvoj aktivnosti uz pomoć UI pomoćnika tražili odgovor na postavljeno pitanje. U drugoj su aktivnosti pomoću UI pomoćnika specijaliziranih za matematičke zadatke izradili kratku provjeru znanja. Treća aktivnost bila je namijenjena stvaranju priče prema zadanim smjernicama, a četvrta generiranju fotografije kao naslovnice priče. Za svaku su aktivnost učenici koristili drugi alat. Uspoređujući dobivene rezultate učenici su zaključili da trebaju biti svjesni mogućih pogrešaka u odgovorima, da UI dalje koristi podatke koje su prikupili u radu s nama, da je važno kakvu naredbu zadajemo. Najviše su se iznenadili pričama i generiranim fotografijama koje su bile vrlo slične, s prepoznatljivim stilom, sličnim riječima, likovima i fabulom. Zaključuju kako UI pomoćnici rade protiv kreativnosti i stvaralaštva i da nisu jednako uspješni u rješavanju različitih zadataka.
Radionica je osmišljena uz pomoć priručnika za učitelje „Umjetna inteligencija u obrazovanju“ koji je dostupan na mrežnim stranicama Medijske pismenosti.